pondělí 4. července 2022

Přečtěte si duhu z duhových knížek

Pride month, měsíc zasvěcený oslavě práv LGBTQ+ komunity. Vždycky si to říká o nějaký tematický článek. Letos se poměrně dost projektů zhostili influenceři na Instagramu a já mezi učením se na státnice jen závistivě pokukovala a v duchu si skládala seznam, co všechno z toho chci přečíst a co si pravděpodobně přečtu nejdřív v důchodu. Nicméně - na něco se přece jen najde čas i mezi tím vším. :) A sice nám duhový měsíc skončil, ale to rozhodně neznamená, že bychom měli duhu zase schovat, jako to dělají jisté firmy... ehm.

Právě kvůli skončenému pride monthu tu pro vás mám něco tematického i já. Nedávno jsem na IG narazila na reel, kde se ukazuje duha z knih, a tím, že jsem ho sama zkusila vytvořit (a pokřtila sestřin nový stativ, třeba teď začnu točit víc videí), jsem to nechtěla ukončit. Takže i tady přináším seznam podle barev duhy - s knihami, které jsem četla a vřele doporučuju. Duha z duhových knížek, here we go.

Červená

Nemůžu začít ničím jiným než Probuzením Simona Spiera - to už je snad klasika, ne? Hulu teď rozvádí simonovský svět i s Victorem, na něhož jsem teda po druhé sérii trochu zanevřela; nicméně pokud jste ještě nečetli Simona (ať už s názvem, pod kterým jsem ho četla já, nebo jako Já, Simon, jak to vyšlo podruhé), toto bude jedno z nejjistějších doporučení, co tu najdete. Do příběhu jsem se zamilovala, když jsem to četla poprvé, a když jsem to loni četla znovu kvůli bakalářce (a prakticky to pročítala pořád a pořád dokola poslední půlrok), svoje pocity jsem si akorát potvrdila. Je to skvělé. Je to boží. Tečka.

Oranžová

Zde začneme zřejmě vlákno, které se bude držet i u pár dalších barviček, a to tvorba Alice Oseman - zde I Was Born for This. Protože Alice to prostě umí. Kniha nevyšla v českém překladu, ale po úspěchu Srdcerváčů věřím, že konečně dostane zaslouženou pozornost i u nás, ostatně Loveless se už překládá, tak proč by nedošlo i na toto. I Was Born for This se totiž vyjma transgender tematiky zaměřuje i na svět showbyznysu a celá kniha je za mě prostě skvělá.
A jestli sem můžeme zařadit i něco mezi oranžovou a žlutou, co bych prostě nedala k žádné jiné barvě, tak je to Co když jsme to my od Becky Albertalli a Adama Silvery. U mě je toto zrovna jedna z knih, kde se mi vůbec, ale vůbec nelíbilo zakončení, spíš mě docela naštvalo, ale zbytek knihy byl skvělý, tudíž ji tu zmíním taky. :D Zde sledujeme vyprávění dvou kluků, Arthura a Bena, kteří na sebe vlastně narazí úplnou náhodou... a pak už to jede. Je to sladkobolné, jak lze zřejmě od takového spojení autorů čekat, je to kreativní, čtení na léto jako dělané. Jenom jak říkám, mně prostě nesedlo vyústění - a Yoli plánuje v překladu vydat i pokračování, tak uvidíme, co autoři vyvedou tam.

Žlutá

Alice Oseman rovnou podruhé - pokud jste si (nejen) díky seriálu oblíbili svět Srdcerváčů, autorka jim ještě před komiksem samotným věnovala krátkou novelu s všeříkajícím názvem Nick a Charlie. Ta už vyšla i česky. Odehrává se až po Srdcerváčích, když už se Nick chystá na vysokou. Nevím, jak přistupujete k tématu „jeden z páru jde na školu někam do pryč a nevím, jak to náš vztah zvládne", osobně to v knihách moc nemusím, ale tohle je holt Alice Oseman, takže pořád dobré. :)

Zelená

Konečně nastal čas i pro českou tvorbu - už jsem se zmiňovala u Simona, že mě práce na bakalářce přiměla se na knihy dívat trochu jinak. Nejinak tomu bylo u Koláčků a spiklenců, druhého dílu Muffinu a čaje od Thea Addaira. Napoprvé jsem z toho nebyla tak nadšená jako teď, a naopak si jí teď cením mnohem víc než prvního dílu. České prostředí, témata typická pro LGBTQ+ YA literaturu, ale pořád zpracovaná trochu netradičně. Jo, zase je tu ten klišoidní trope, který je asi trochu spoiler, takže ho tu nebudu zmiňovat, nicméně ačkoli mě zrovna tenhle štve mnohem víc než ten zmíněný výš, i tak jsem si knihu oblíbila, takže věřím, že vy taky. :D
Můj brácha se jmenuje Jessica má sice zelený pouze hřbet, ale někde ho tu zmínit musím. Kniha si kvůli kontroverznímu názvu vysloužila spoustu kritiky především od těch, co tu knihu ani neotevřeli, nicméně jak to bývá, v ději je nakrásno podané vysvětlení, které k tomu sedí naprosto perfektně. Tady totiž  nesledujeme příběh skrz queer postavu, ale vše máme zprostředkované jejím bratrem. Sam miluje svého staršího bratra nadevše, ale coming out zpřetrhá rodinné vazby.

Modrá

Modrých knih vychází neskutečně moc - všimli jste si? A zatímco žlutou knížku vlastním ve své knihovně jednu jedinou, modrých je snad tisíc, a to i když to omezíme tím štítkem LGBTQ+ literatura. Ale aspoň tu bude trochu bohatší výběr. Začnu u nás nepříliš známou fluffy romancí Here the Whole Time - a říkám fluffy, protože jestli chcete něžnou romantiku, v níž se krom vztahu dvou kluků řeší i body positivity, tak je to to pravé ořechové. U téhle si upřímně říkám, že se k ní budu v budoucnu ještě ráda vracet. Sice nevyšla česky, ale angličtina je opravdu jednoduchá - nebo pokud si věříte, originál je v portugalštině, tak trochu rozvíříte i svou poličku ohledně zemí původu.
Roztomilou romanťárnu vyvážíme prvotřídní depresí; samozřejmě Oba na konci zemřou. Jestli vám konec prozradil rovnou název, to už musíte zjistit sami... nicméně smrt hraje hlavní roli, ocitáme se totiž ve světě, kde vám po půlnoci zavolá neznámé číslo a oznámí vám, že během dneška zemřete, ať už jakkoli. Takže se s tím oba hlavní hrdinové snaží vypořádat, uniknout tomu, přežít to - nejdřív každý sám, pak společně. Protože oba hovor dostanou. A je to tudíž plné nádherných myšlenek. A je to Silvera, takže víte, co čekat. Má vyjít prequel, tak uvidíme, jestli to bude podobný matroš na knižní kocovinu.
Pokud vás baví nimrat se v psychice hrdinů a spíš než děj sledovat vývoj postav, pak je jasnou volbou I Wish You All the Best. Hlavní postava, Ben, je nebinární, a kvůli tomu je rodiče vyhodí z domu, takže Bena čeká dlouhá cesta. Občas trochu bolestné, občas nadějné, autorův styl je přímý a surový bez jakýchkoli příkras, a to tomu dalo asi nejvíc.
No a můžu tu nezmínit Nejdelší den Adama T.? Geniální kniha. Pokud jste s Patrickem Nessem dosud neměli tu čest, tak to napravte, protože jeho styl je něco extra - ta obraznost, ty emoce, prostě nádhera. Nejdelší den je často přirovnáván k Virginii Woolf a její Paní Dallowayové a poté, co jsem ji četla, můžu jistou inspiraci rozhodně potvrdit. Je to skvělý příběh, a kdybych vám tu měla z celého článku doporučit jedinou knihu, bude to tahle.

Fialová

Krásně pastelově fialovou obálku má moje vydání Will Grayson, Will Grayson, takže ho zde nemůžu vynechat. David Levithan je v LGBTQ+ literatuře ostatně už ustálené jméno, tady se navíc jedná o spolupráci s Johnem Greenem, takže výsledek snad ani nemohl být lepší. Potkali jste někoho, kdo se jmenuje stejně jako vy? V tomto případě Will potká Willa - a mimo jiné to vede spíš k poznávání sebe sama než toho druhého.
Tahle kniha je spíš modrofialová, ale což - Autoboyography. Máte rádi příběhy, které vám zlomí srdce a zase ho slepí zpět dohromady? Pak je toto ideální kniha. Nádherný příběh s koncem, od kterého si můžete přebrat, co chcete. V češtině bohužel nevyšlo, ale jedná se o běžnou vrstvu slovní zásoby, takže se nemusíte bát, že byste nerozuměli.
Čas na Alici Oseman potřetí... Loveless je možná taky spíš dorůžova, ale co. Jedná se o autorčinu nejosobnější knihu a je to znát, tohle byla láska na první stránku a věřím, že pokud vás čeká vysoká nebo se studiem právě začínáte, bezpochyby se v tom najdete.

Jestli nám z toho všeho vyplývá jediná věc, pak to, že bychom fakt potřebovali větší reprezentaci i v českých vodách... uvidíme, co přinese budoucnost. Tady jsem shrnula především ty, které se mi vážně líbily, ale na blogu jich někde v archivu určitě najdete víc, kdybyste se chtěli inspirovat v ještě větší míře. :)
Četli jste některou z nich? Máte pro mě doporučení, čím rozšířit kterou barvu? :)

6 komentářů:

  1. něco mám v knihovničce a něco jsem i četla :) líbí se mi tento nápad s duhou :)

    OdpovědětVymazat
  2. Vlastně jsem nikdy nečetla LGBTQ literaturu. Pravda. Čas od času se mi dostane do rukou kniha, kde je nějaká postava gay, ale většinou to není hlavním tématem.
    Nicméně... čtení podle barev. Z toho by mohla být zajímavá knižní výzva.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To rozhodně! :) A i to je fajn, že se LGBTQ+ postavy už běžně objevují i ve vedlejších rolích.

      Vymazat
  3. Většinu z nich mám přečtenou. :3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Škoda, že tu nejdou používat gify, hned by tu byli jásající mimoni :D ♥

      Vymazat

Děkuji za každý komentář! ♥