sobota 31. července 2021

Recenze: Flash | Když blesk udeří dvakrát

FlashPočet stran: 216
Série: Znovuzrození hrdinů DC: Flash, 1
Překlad: Changer the Elder
Nakladatelství: Crew, 2018
Originální název: Lightning Strikes Twice
Hodnocení Goodreads: 3.84 (z 2160 hodnocení)
Anotace:
Jmenuje se Barry Allen a je to nejrychlejší člověk na světě. Ale je i mnohem víc.
Jak se Flash dozvídá stále více o Zdroji rychlosti, který živí jeho neuvěřitelné schopnosti, objevuje rovněž tajemství vlastní minulosti, o jakém se mu dosud nesnilo. Zjistí, že stvořil Bod zlomu, který přepsal dějiny a vytvořil nový svět. Svět, který pozorují neznámé síly. A když tentýž Zdroj rychlosti, který jím proudí, vyhřezne po celém Central City, zasáhne policisty, zločince i obyčejné občany, musí Flash vycvičit novou vlnu rychlíků, aby své schopnosti užívala moudře.
Ale zatímco z některých se stanou jeho parťáci v boji proti zločinu a spletou dohromady skutečný „Zdroj rychlosti", ostatní své takřka božské nadání chtějí zneužít k mnohem horším cílům. A Flash zjistí, že existuje zlo, jemuž ani on neuteče.

Barry Allen taktéž patří k postavám, které jsem doposud znala prakticky jen z filmové Justice League a pár těch LEGO zpracování. Očekávala jsem tedy, že mi komiks předá něco zcela jiného, a šla jsem do toho tedy tím pádem takřka bez nějakých nadějí a iluzí. Tak jak to dopadlo?

„Jsi si jistý, že to nebyla moje vina?"
„Nebyla, Barry. Bylo to něco jiného. Někdo jiný. Cítím to. Dokonce i teď, Barry... nás někdo pozoruje."

Většina ho zná jako Barryho Allena, kriminalistu. Působí ale i pod druhou identitou; jako Flash, nejrychlejší člověk na světě, pomáhá v Central City s nejedním zločinem. Jenže pak někdo vyvolá bouři, při níž blesky udeří do několika obyvatel města a i ti získají nadlidskou rychlost. A pak je někdo začne zabíjet. Barrymu je jasné, že se tu hraje o mnohem víc. Jenže kde přesně je hranice mezi hrdinou a padouchem?

Když blesk udeří dvakrát je poměrně bichlička, ze všech komiksů, co mám doma (nepočítajíc Srdcerváče, kteří ale taky mají zcela jiný formát), je nejtlustší. Už dřív jsem se vyjadřovala k tomu, že u těchto komiksů je aspoň trochu znát ten poměr s cenou (která je vzhledem k designu celého komiksu jasná, ale stejně), takže tady Flash aspoň i u toho čtení vydrží trochu déle.
Přiznám se, že jsem si asi trochu naběhla a měla jako první přečíst onen krátký úvodní komiks Znovuzrození hrdinů DC, jímž vůbec celá série začíná. U Aquamana ani Batmana jsem tento problém neměla; Flash však, zdá se, navazuje přímo na děj „nultého dílu", protože jsem se zpočátku v ději neskutečně ztrácela. Barry k nám mluví, jako bychom přesně věděli, o čem je řeč, zmiňují se postavy i situace, k nimž nedostaneme kontext, a musí se to vše odvodit za pochodu. Podobným způsobem ale funguje prakticky celá kniha, takže kdoví, zda tomu tak doopravdy je. Flash je vyprávěn svižně a rychle, ale místy to bylo spíš ke škodě než k užitku. Spousta věcí tak padne mezi řádky a mezi panely a jednoduše to tak uteče.

Barry jako takový je skvělý hrdina a čte se to dobře. Podobně jako u ostatních superhrdinů i u něj jsou vykresleny jeho slabé stránky, s nimiž během děje marně bojuje, a jsem ráda, že se postavám přidává na lidskosti. Není to tak, že by se během knihy přišlo na způsob, jak ho zbavit jeho much, jeho vlastnosti se ho opravdu drží. Jen mě trochu mrzí, že se to soustředilo pouze na něj, ochomýtá se kolem něj spousta postav, které by si zasloužily trochu víc prostoru; ale věřím, že na ty se dostane v dalších dílech. Už jen taky proto, že Flash naprosto precizně pracuje s motivem hrdiny - jak ho vlastně bereme. Protože tady jsou hrdinové všichni, jenže... každý si pod pojmem hrdina představíme něco jiného, co? Momenty, kdy toho záporáka vlastně chápete, protože on to přece myslí dobře, protože on je hrdina, jen ne v tom samém smyslu jako ten náš, jsou k nezaplacení a to jsem si tu opravdu užila na maximum.

Co už mě mrzí mnohem víc než malý prostor vedlejším postavám, je překlad. Barry hodně vypráví mimo děj, těch rudých obdélníčků tam je fakt habaděj, a u spousty z nich si myslím, že mohly být jednoduše zakomponovány do děje, anebo by nám to jednoduše došlo z kreseb situací, méně je někdy více. Nemám příležitost nahlédnout do originálu, přesto mě zaráželo užívání budoucího času v situacích, které se děly právě teď. Místy Barry vyprávěl stylem doktor mi ukazuje papíry, na což už pak navázala řeč, takže to působilo přirozeně, většinou jsou však slovesa ve futuru a to mi tam nesedělo, vždy jsem se zarazila, kdy se co děje. Flash jako takový je neskutečný chaos, který má určité prvky, pomocí nichž to ve vyprávění funguje, tohle tomu však vůbec nepřidalo. V překladu taky často docházelo ke stylistickým chybám, několikrát jsem se zarazila nad nepřirozeným slovosledem. Což je škoda, u Flashových spoluhrdinů se mi to nestává.

S touhle mocí jsem soudce, porota i popravčí.

Vyzdvihnout však musím kresbu, ta je tady vážně skvělá. Párkrát jsem měla trochu problém s rozvržením panelů s tím, co na co přesně navazuje, ale vodítka tam byla, takže to je hlavní.

Celkově je pro mě Flash zatím nejslabším, co jsem ze série Znovuzrození hrdinů DC četla, i tak to ale bylo skvělé čtení a moc ráda se do jeho světa vrátím i příště. Pokud vás Flash baví ve filmech a seriálech, tady bude určitě taky.

Za komiks moc děkuji Danovi z Comics Blogu

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý komentář! ♥