pátek 30. října 2020

Recenze: Michelle Obama | Můj příběh

Audiokniha Můj příběh  - autor Michelle ObamaPočet hodin: 18 hodin 26 minut
Série: ---
Dabing: Zuzana Stivínová
Nakladatelství: Supraphon, 2020
Anotace:
Malá Michelle Robinsonová vyrůstala v jižní části Chicaga, bydlela ve společném pokoji s bratrem Craigem a hrávala si s ním v nedalekém parku. Její rodiče, Fraser a Marian Robinsonovi, ji odmalička vedli k nebojácnosti a otevřenosti. Postupně ji život zavál mnohem dál: přes kampus Princetonské univerzity, kde poprvé pocítila, jaké to je být jediná černoška v přednáškové aule, až do proskleného kancelářského věžáku na post vysoce postavené firemní právničky. Tady se také jednoho letního dopoledne objevil student práv jménem Barack Obama.

V audioknize Můj příběh Michelle Obamová líčí počáteční léta svého manželství, kdy se snažila sladit práci a rodinu se strmě stoupající politickou kariérou svého muže. S grácií, humorem a nevídanou upřímností nám nabízí sugestivní pohled do zákulisí oněch chvil, kdy její rodina přelomovým způsobem vstoupila na světovou scénu, i na osm historických let, jež prožila v Bílém domě - na to, jak se postupně seznamovala se svou zemí a její země se seznamovala s ní. Michelle Obamová nás ve svých vzpomínkách nechá nahlédnout do duše jedinečné, průkopnické osobnosti, jež se snaží žít nearanžovaný život a své síly i hlas propůjčuje do služeb vyšších ideálů. Ve zvukové podobě se interpretce Zuzaně Stivínové podařilo stát se jakoby alter egem autorky, takže s nebývalou přesvědčivostí a invencí vypráví její životní příběh.

Biografie i autobiografie mám ráda - i když asi z jiného důvodu, než z jakého po nich prahnou všichni ostatní. Když se mi tak dostala nabídka, že bych si mohla poslechnout tvorbu Michelle Obama, ani na vteřinu jsem nezaváhala. Tak jak to dopadlo s jejím příběhem?

Váš příběh je jenom váš, vždycky bude patřit jenom vám. Musíte si za ním stát.


Michelle Obama je jméno, které zná snad úplně každý. Po určitou dobu první dáma Spojených států, silný hlas v mnoha ohledech. Barack Obama byl prezidentem v době, kdy jsem se o politiku moc nezajímala, všechno šlo spíš mimo mě, ale takové jméno prostě nepřehlédnete. A i teď, kdy už je prezidentem dávno někdo jiný a já se teprve začínám v politických termínech orientovat, Michelle Obama stále vídám. A kdo by si pak nechtěl poslechnout něco z jejího života.
Biografie mám ráda z prostého důvodu - každý z nás je jedinečný. Ano, někteří jsou možná zajímavější než jiní, ale zajímaví jsme stejně všichni. A mě zkrátka baví zjišťovat, co kdo dělal, jak to dotáhl tam, kam to dotáhl, v čem přesně jsme odlišní, zkrátka se podívat tak trochu do zákulisí, kam nás pisatel pustí a zavede. Takže na cestu do politického života a k jednomu z nejvlivnějších hlasů Ameriky jsem si brousila zuby s nadšením.

Michelle Obama nás postupně provází svým celým životem - začíná svým dětstvím, které prožila v poněkud chudých poměrech, pokračuje se studii až na pozici, odkud ji všichni známe. A toto je další důvod, proč čtu ráda biografie - člověk se dozví spoustu věcí, k nimž by se jinak jen tak nedostal. Nad nimiž by na internetu jen tak mávl rukou, že takovým zdrojům nemůže věřit. A zvláště teď, po celé té aféře s BLM v Americe, se k tématu diskriminace a rasismu přistupuje trošku jinak. I skrze oči malé Michelle tak sledujeme, jak si najednou začíná uvědomovat, že je asi jiná než ostatní - a klade si otázky proč.
Vím, že to je zvláště teď velmi vratké a omílané téma, ale prostě mi vždy při jasných projevech rasismu - ať už toho, o němž se mluví, nebo toho, o němž ne - naskočí husí kůže. Nechápu, jak na sebe lidé dovedou být tak neskutečně hnusní (a to bohužel ve více ohledech). To, co Michelle Obama kolikrát popisovala, že byla jako dítě nebo dospívající svědkem, mi kolikrát z bezmoci vhánělo až slzy do očí.

Čímž tedy nahrávám důležitému faktu; Michelle Obama je skvělá vypravěčka. Má toho hodně co říct, obzvlášť když už vypráví s odstupem. Ano, občas v ději skáče, přeskočí nějakou událost a znovu se k ní vrátí, ale nikdy se mi nestalo, že bych nevěděla, o čem mluví. Popisovala svoje dětství a své příbuzné tak přirozeně, že jsem si po chvíli začala připadat jako jedna z nich - už jsem rozuměla slangu, jaký používala, rodinné termíny, které nikdo jiný neznal. A této autentičnosti si velmi cením. Nezapomínala ani na vtipné historky, bez nichž se to holt neobejde, a to mi pro změnu zůstával úsměv na rtech.
Chápu, že pro některé je hlavní tahoun této knihy právě její manželství s bývalým prezidentem, a musím říct, že tato pasáž mě bavila snad nejvíc. Michelle Obama nahlíží na politiku jako na naprosto běžnou věc, že mi ji snad ještě trochu přiblížila; poskytuje nám dokonalý pohled pod pokličku a zprostředkovává to, co nám běžně během televizních zpráv unikne. A to třeba včetně návštěv jiných důležitých politických osobností.

V audioknižní podobě příběh namluvila Zuzana Stivínová a za mě to je perfektní volba. Michelle Obama nemám naposlouchanou zase tolik, ale troufnu si tvrdit, že ji interpretka vystihla perfektně. Vyprávění se celkově velmi dobře poslouchalo, nebyly tam prvky, které by mě štvaly, jako třeba klesání hlasem a podobně. Plus si také cením toho, že když se v knize objevil anglický název města, místa nebo něčeho takového, Stivínová jej přečetla správně, ne jak se občas setkávám s nějakou česko-anglickou zkomoleninou, která vyloženě spadá pod označení „snaha dobrá, výsledek nic moc".
Audioknižní zpracování také podtrhuje jazz a je asi jasné proč. Patřím k těm, kteří hudební doprovod v audioknihách jedině vítají, a ačkoli nejsem zrovna fanoušek jazzu, sem mi to perfektně sedělo. Přece jen jde o podtržení situace, o dodání nějaké atmosféry, a to se ostatně povedlo. Když to beru zpětně, nic jiného by tam snad ani nesedělo.

Takže - pokud máte rádi biografie, Můj příběh je jasnou volbou. Je to další zajímavý náhled do něčího života, takže rozhodně doporučuju. I v audioknižním zpracování, protože to je skvělé.
Čtete (auto)biografie? Která pro vás byla prozatím nejzajímavější? :)

Za poskytnutí audioknihy velmi děkuji Audiotéce!
Na Můj příběh se můžete podívat tady.

8 komentářů:

  1. Poslouchala jsem výbor z knihy v rozhlase a líbilo se mi to, ale říkala jsem si, že bych ráda slyšela knihu komplet a tvoje recenze mi to potvrdila.

    Jinak k těm autobiografiím, poslouchala jsem Leonarda od Isaacsona a bylo to perfektní, hodně jsem se dozvěděla a přiblížilo mi to nejen samotného Leonarda, ale i jeho dobu a problematiku okolo umění. Paráda.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda! Snad se ti bude líbit i celkově. :) A děkuju za tip, podívám se :)

      Vymazat
  2. Biografie ci vybírám jen výjimečně, ale zrovna u téhle osobnosti věřím, že bude stát za to. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Tak to nevím, zda by bylo přímo pro mě. Biografie moc nemusím, a když už tak jen výjimečně. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Podle mě byli oni oba (Obamovi) hodně inspirativní pro strašně moc lidí. Nejen v Americe, ale na celém světě.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář! ♥