neděle 30. června 2019

Recenze: Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel | Audiokniha

Audiokniha Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel  - autor Jonas Jonasson   - interpret Martin StránskýPočet hodin: 12 hodin 43 minut
Série: Stoletý stařík
Dabing: Martin Stránský
Nakladatelství: Panteon
Anotace:
Allan Karlsson má narozeniny. Je mu sto let. Vlastně důvod k oslavě. Starosta i místní tisk se připravují na velkolepou oslavu, stoletý stařík má však docela jiné plány. Jednoduše zmizí – a brzy je celé Švédsko kvůli jeho útěku vzhůru nohama. Jenže s podobnými věcmi už má Allan své zkušenosti – v mládí koneckonců uvedl do zmatku celý svět. 

Jonas Jonasson ve svém románu vypráví o jednom veselém útěku a také o šíleném životním příběhu svéhlavého muže, který se sice nikdy nezajímal o politiku, ale přesto byl vždy nějak zapleten do velkých historických událostí 20. století.
Kniha se záhy stala čtenářským hitem a nejprodávanějším švédským románem let 2010 a 2011. V současnosti byla přeložena nebo se překládá do 35 jazyků. Fenomenální úspěch letos sklízí v Německu, bestsellerem se stala mj. v Holandsku, Dánsku, Norsku, Francii, Itálii, Španělsku... Podle knihy je natáčen film s největším rozpočtem v historii švédské kinematografie. 


Kdo nezná svoji minulost, je předurčen ji opakovat. Citát, který se poslední dobou v našich končinách poměrně často omílá. Kdo ovšem historii zná, a to velmi dobře, může si s ní dělat, co se mu zachce. Což ostatně spisovatelé dokazují ve svých dílech, a jak jsem se tu posledně rozplývala nad upravenými Tudorovci, dnes tu jsem s další již klasikou, která si dějiny vysvětluje trochu po svém. Stoletý stařík.



Je tak, jak je, a bude tak, jak bude.


Allan Karlsson slaví sté narozeniny. To se nepovede hned tak každému. Žije v domově důchodců, kde mu právě k takovému jubileu chystají narozeninovou oslavu. Jenže o tom nechce Allan ani slyšet. Má už všeho dost, a tak se rozhodne z domova důchodců utéct. Spouští tak pořádný koloběh událostí, kdy se po něm pátrá a kdy Allan i na stará kolena zažívá nová dobrodružství, ale také nám zprostředkovává, jak se do své situace vlastně dostal a co ho provázelo při mládí.

Výsledek obrázku pro escaping from window photographyStoletého staříka přirovnávají k Forrestu Gumpovi, co se týká toho „za oponou". Věcí, které se staly a zapříčinily pár událostí v dějinách, o čemž nemáme ani potuchy. To nejspíš není téma pro každého a i u této knihy jsem to slýchávala - na Stoletého staříka existuje hrozná chvála, ale také dost negativních názorů. Dlouho jsem přemýšlela, jestli do něj jít, a teď jsem ráda, že jsem tak učinila.
Hlavní hrdina Allan má neskutečně tuhý kořínek a autor nám jeho příběh podává s tak černým humorem, že se ve mně nejspíš vyloudil pravý Čech a já se chechtala jak blázen. Netuším, jestli se to dá brát jako „oddechovka", já tak k příběhu každopádně přistupovala a vychutnávala jsem si, v jakých porcích nám autor servíroval trochu jinak vysvětlené dějiny. Nadsázka už ostatně čiší z toho názvu. Což je nejspíš i účel celého tohoto díla - berme život s nadsázkou, jak to umí i stoletý stařík.
Allanovy dějiny začínají ve Švédsku, což je pro nás stále poměrně daleko, takže se člověk v dějinách dozví i něco nového. A jak jsem už zmínila toho Forresta, Allan se setkává s množstvím známých historických postav, které se proslavily i trochu nechvalně.

Název „Never Again" se zrodil z šéfovy vize, že vytvoří tak profesionální a neproniknutelnou zločineckou strukturu, že už nikdy znovu nebude nikomu Hal ani jiné nápravné zařízení hrozit. Z Never Again se stane Real Madrid organizované zločinnosti.


Stoletého staříka jsem poslouchala jako audioknihu a byla jsem si jistá, že to je sázka na jistotu. Namluvil ji Martin Stránský, jehož hlas já prostě můžu. Stránský se perfektně pitvoří ve chvílích, kdy má, a tak se mi některé scény zdály asi ještě vtipnější, než původně měly být. Jak říkám, sázka na jistotu.
Co mi tedy jako angličtináři trochu vadilo, tak název gangu „Never Again", kdy se stále četlo [egejn]. Ano, trošku mi to rvalo uši, ale zase tak často to tam nebylo. Audioknižní zpracování se poslouchalo velmi příjemně.

Audioknižní podoba bylo moje první setkání se Stoletým staříkem a rozhodně jsem dostala chuť pustit se i do psané verze. Pokud máte rádi Forresta Gumpa (což, věřím, že má naprostá většina) a dějiny, které se nemusí brát zrovna příliš vážně, zkuste Stoletého staříka. Ačkoli si jsem jistá, že už jsem jedna z posledních, kdo se k tomu dostal poprvé.

Máte rádi takováto humorná díla? Poslouchali jste Staříka i v audiu? :)

Za poskytnutí recenzní audioknihy děkuji e-shopu Audiotéka!
Stoletého staříka si můžete zakoupit zde.

8 komentářů:

  1. Já jsem Staříka i četla, i poslouchala, a bylo to skvělé. Martin Stránský to opravdu umí. :) Analfabetka se mi líbila úplně stejně, ale Zabiják Anders už mě tolik nebavil. A na pokračování Staříka jsem se zatím nedostala. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Umí, to je pravda. :) Na další autorovy tituly jsem teď ještě zvědavější :D

      Vymazat
  2. Na Staříka se chystám už hodně dlouho, takže doufám, že to tento rok konečně napravím. Viděla si i film? :) Skvělá recenze! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neviděla. S filmy podle knižní předlohy mám neuvěřitelný skluz. Neviděla jsem třeba ani Pád nebo Labyrint. :'D Ale tyhle prázdniny se na to chystám, fakt :D Díky ♥

      Vymazat
  3. Skvělá recenze :) Já myslela, že jsem poslední kdo staříka ještě nečetl :) Ale mám v plánu to napravit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No skvěle, nejsem jediná! :D Snad se ti bude líbit. :) Díky ♥

      Vymazat
  4. Super recenze. :) Vždycky jsem si myslela, že Stoletý stařík není nic pro mě, ale teď o tom začínám silně pochybovat. Nalákala jsi mě, musím se po něm ještě jednou a vážně podívat. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! ♥ To jsem ráda, snad se ti bude líbit! :)

      Vymazat

Děkuji za každý komentář! ♥