pondělí 11. března 2019

Recenze v gifech: Cinder | Audiokniha

Cinder - MÄ›síční kroniky (audiokniha)Počet hodin: 10 hodin 57 minut
Dabing: Terezie Taberyová
Nakladatelství: Egmont, 2019
Dívka-kyborg podobná Popelce ve strhující dystopické fantasy
Rušné ulice Nového Pekingu se hemží lidmi a androidy. Populaci devastuje smrtící nákaza. Z vesmíru tomu přihlížejí krutí měsíční lidé, kteří čekají na správný okamžik. Nikdo netuší, že osud Země spočívá v rukou jediné dívky, která se jmenuje Cinder. V tomto napínavém knižním debutu pro mládež, prvním ze čtyř svazků, představuje Marissa Meyerová čtenářům nezapomenutelnou hrdinku a mistrně vytvořený nový svět, který je pohltí.

Marissu Meyer jistě nemusím dlouze představovat. Její sérii Měsíční kroniky všichni milují, stejně jako poslední dobou oblíbené Renegáty. Já se na Měsíční kroniky chystala celou věčnost, než mi pod rukama přistála Cinder v audioknižní podobě. Jedná se o první YA audio vydanou pod záštitou Albatrosmedia, takže si zaslouží trochu výjimečnou pozici - a to recenzi ve formě gifů. Tak co na to říkám?

Výsledek obrázku pro fanfares gif

Jelikož pro mě byl novinkou i příběh, rozeberu to zvlášť - audioknižní zpracování a samotný děj. Začnu tím, na co jste zvědaví asi nejvíc; na zvukovou podobu první YA audioknihy.
Víte, přistupovala jsem k tomu dost skepticky. A to hned z několika důvodů. K titulům pod značkou „ohromný boom" se dostávám po opravdu hooodně dlouhé době, obloukem se jim vyhýbám už tak nějak automaticky, tahle díla mi většinou nesednou jako většině čtenářské komunity. Cinder milují všichni, takže jsem se bála toho, aby mě nezklamala. A pak bytostně nesnáším dabing Terezie Taberyové.

Související obrázek

Ano, černé na bílém. Nesnesu její hlas ve filmech, prostě mi to nesedí. Takže to byla další obava, zda to audio vůbec zkoušet, ale řekla jsem si, že to risknu. A dobře jsem udělala.
Protože Taberyová byla perfektní volbou. Skoro se mi zdálo, že to je úplně jiná osoba, než jakou slýchávám v dabingu, tak skvělé to bylo! Prvních pár minut jsem doslova seděla jako socha a poslouchala dokonalost vyprávění. Taberyová mění hlasy podle toho, jaká postava skutečně mluví. Intonuje, realisticky koktá, příběh vypráví plynule - zkrátka jí věříte, jako by seděla vedle vás a nejenže to četla, ale dokonce prožívala. Pár audioknih už mám za sebou a můžu směle říct, že tohle je jedna z těch nejlépe namluvených, jakou jsem měla čest slyšet.

Výsledek obrázku pro nodding gif

Celé zpracování zvuku je naprosto perfektní. Zprávy, které znějí městem, rádiem, dalšími prostředky, skutečně zní mechanicky. A ke všemu to má špičkový hudební podtext. Sirény, úvodní dramatická hudba... melodie na začátku každé kapitoly graduje, dramatizuje text podle toho, jak se stupňuje děj. Říká se, že hudba dělá film, a v tomto případě dělá i audioknihu.

Výsledek obrázku pro rami malek sending kiss gif

Audioknižní zpracování za bezkonkurenčních pět hvězdiček. Těšte se, až si to budete moct poslechnout, zvlášť pokud máte Cinder rádi. Vážně to stojí za to.

Výsledek obrázku pro oh yeah gif

A nyní malé vyjádření k příběhu :)
Cinder je jedním z prvních retellingů, který právě odstartoval tuto vlnu - a jde o jakousi verzi Popelky. Ocitáme se ve sci-fi světě, kdy Cinder žije s macechou a dvěma nevlastními sestrami, které ji možná mají rády, ale možná taky ne. Cinder je každopádně brána jako podřadnější člen rodiny a všem je poněkud na obtíž, byť si nikdo nehodlá připustit, že by to bez ní nezvládli. A tady veškerá podobnost s Popelkou končí. Cinder je totiž kyborg.

Výsledek obrázku pro supernatural gif

Scifíčka zase tolik nečtu, takže jsem byla na tuto verzi Popelky opravdu zvědavá. Marissa Meyer nám naservíruje zajímavý svět prošpikovaný vymoženostmi, až mi z toho šla chvílemi hlava kolem, ale taky s dost velkým problémem - letumózou. Nemocí, která se prostě zničehonic objeví a je neléčitelná. O to hůře, že jí trpí i samotný vladař země.

Výsledek obrázku pro oh shit loki gif

A jak už to tak bývá, samozřejmě se to testuje na kyborzích, což je čirou náhodou právě Cinder. Brzy jí ovšem začíná být jasné, že tu jde o mnohem víc, než svět ví.
Nevím, jestli můžu mluvit o stylu psaní, když jsem to jenom poslouchala, ale jak se začtete-zaposloucháte, plyne to jedna báseň. Meyer má svůj styl, a to pěkně svižný. Když k tomu připočtete, jak příjemně to Taberyová vypráví, prostě nejde přestat. Hlavní hrdinka Cinder navíc není uťáplá princeznička, která by splnila všechno, co se jí poručí (nenarážím na novou hranou Popelku, vůbec), ale pěkně si jde za svým a navíc ze sebe sype jednu hlášku za druhou. Kolikrát jsem se chechtala tak dlouho, že jsem musela audio stopnout, abych nepřišla o další část příběhu.

Výsledek obrázku pro frozen gif
Když Pivoňka a Perla začnou hysterčit, ale Cinder to přechází jako každodenní klasiku

Postavy jsou vykreslené famózně. Je jich tu hodně, Cindeřina rodina, vědci, královští. I kdyby Taberyová neměnila hlasy, poznala bych, kdo promluvil, a toho si poslední dobou cením vážně hodně; aby autoři nepsali všechny postavy jedním stylem. Autorčin jazyk je vytříbený; často jsem si při poslouchání kreslila, ale několikrát jsem se s tužkou v ruce zasekla, jak jsem se zaposlouchala do těch skvělých popisů města a architektury.

Výsledek obrázku pro rotg gif

Jackův výraz sedí na můj celkový dojem z audioknihy; je to vtipné, napínavé, skvěle namluvené. Jsem nadšená daleko víc, než jsem si původně myslela, že budu. Už teď se těším, jaké další YA se dočkají audioknižního zpracování. ♥ A aspoň mě to přesvědčilo, že do Měsíčních kronik se už vážně musím vrhnout.

Výsledek obrázku pro it's worth it gif

Za poskytnutí recenzní audioknihy mockrát děkuju Humbook týmu! ♥
Audio vychází 25. března a seženete ji tady.