Recenze: Jsem roztříštěná, zlomená, rozohněná | Trilogie v kostce

Jsem jejich zbraň.
Budu se bránit.

Nikdo neví, proč je Juliettin dotek smrtící, ale Obnova s ní má své plány. Chtějí ji použít jako zbraň.
Ovšem Juliettina představa je úplně jiná…
Kniha, kterou držíte v ruce, vás bude děsit.
Tuhle knihu nebudete moci odložit!

Jsou knihy, které si zkrátka zamilujete na celý život. Jsem roztříštěná jsem poprvé držela v ruce, když mi bylo třináct, a do příběhu jsem se ultrazamilovala. A autorka si najednou vydala čtvrtý díl a já samozřejmě mezitím všechno zapomněla. Dala jsem si Mafimaraton a celou trilogii znovu přečetla, abych si osvěžila informace. A protože šest let odstupu je přeci jenom hodně, zase ten svět vnímám trochu jinak. Rozhodla jsem se nebombardovat blog třemi recenzemi, ale všechno to shrnu v jedné.

Knihy se dají zničit snadno. Ale slova budou žít tak dlouho, jak si je budeme pamatovat.

Ocitáme se v neurčené budoucnosti, kdy se svět fatálně zhroutil. Vládu na všech kontinentech převzala Obnova a udržuje pořádek v zemích, ale taky tak trochu teror. Juliette Ferrars ovšem řeší spíše svoje problémy. Její kůže zabíjí. Postupně přichází na to, co za tajemství se pod tím skrývá a jakou mocí ve skutečnosti vládne, i na to, co je vlastně Obnova zač.

Související obrázekŠest let je opravdu hodně. Fakt hodně na to, abyste vypustili detaily a zapamatovali si hlavní plot-twisty, při troše štěstí jména všech postav. Sama jsem byla překvapená, co všechno se v knihách odehrálo a na co jsem stihla zapomenout. Celá trilogie není kdovíjak akční - děj se v každé knize odehrává během pár dnů a jde spíš o dialogový prostor, zato když už dojde na akci, je pořádná -, ale všechno to stejně natolik graduje, že jsem kolikrát jen zběsile otáčela stránkami. Víte, co doopravdy můžu? Vývoj postav, který můžete sledovat. Na hlavní hrdince Juliette je tedy markantní. Ona i spousta dalších charakterů si skrz trilogii projdou neskutečnými zkouškami, které z nich udělají nové lidi, a to takovým způsobem, že jim prostě věříte. Mafi to umí. Jestli bych kdy měla vybrat zástupce tohohle prvku, vývoje, tak rozhodně Roztříštěná.
Série se prostě musí číst jako celek, jak jsem to teď četla všechno po sobě, došlo mi to ještě víc. Neuniknou vám tak ty jemné nuance, které spouští zmíněné změny, jako když to čtete s několikaměsíčním odstupem. Takhle jsem třeba byla schopná Adama nenávidět ještě víc - pokud jste s Roztříštěnou ještě nepřišli do styku, určitě vám bude stačit přirovnání k Tamlinovi z Dvora trnů a růží. Nejdřív je fajn, a pak ho nenávidíte. K Adamovi tak vesměs můžu říct jenom to, že mi ho je vážně líto, a že by mi asi nevadilo, kdyby v těch knihách vůbec nebyl. (Nutno ovšem podotknout, že teď čtu čtvrtý díl, který navazuje na tuhle trilogii, a tam mi zase tolik nevadí. On tam totiž není tak často, abych se na něj stihla rozčílit.)
Kdož mě špehujete na Facebooku, víte, že mám pseudonym Warner, a tady je důvod v celé své kráse. Víte, co na téhle trilogii taky tak hrozně miluju? Že jak čtete dál a dál, všechno se překope. Během čtení třetího dílu přijdete na to, že celá jednička je vlastně úplně jinak, než jste si mysleli. Dostane mě to pokaždé, i když to čekám. Warner je nejúžasnější postava, s jakou jsem se v knihách kdy potkala, a ano, jestli mám zase použít přirovnání ke Dvorům - pro mě to je ještě větší láska než Rhysand. Ups. Zbožňuju komplikované postavy. Tahereh na něm ukazuje tu největší banalitu; že soudíme podle prvního dojmu, který spíše převezmeme od ostatních, a dlouho nám trvá, než zjistíme, jaká je vlastně pravda.

Související obrázekJuliette se hodně zabírá svými myšlenkami a má úchylku na čísla, což mě nepřestalo bavit ani na jediné stránce. Však znáte ta pravidla, do desítky se číslovky vypisují slovem a tak, ale v Roztříštěné jsou všechna čísla psána číslicí a jsou tam dost často. Stejně tak trochu anomálně působí odstavce, skáčou si podle toho, jak graduje děj nebo jak šokovaně se Juliette cítí. Taky tu nikdy nenajdete tři tečky v neukončené výpovědi, všechno se to řeší pomlčkou. Mám ráda díla, kde je ryze autorský styl, a ten tu Tahereh předvádí v plné síle. Vidíte, a málem bych zapomněla zmínit to škrtání vět, myšlenek, které by si Juliette myslet neměla, což jsem taky tak trochu přebrala, jak tu vždycky v článcích přesně takhle škrtám.
Ano, dialogové části jsou taky většinou vyplněné hašteřením a spíše tím pubertálním, ale i přesto jsem se bavila. Hlavně kvůli Kenjimu. Střílí hlášky jednu za druhou, a navíc to jsou ty, které nejsou okoukané v každém druhém humorném románu. Hlavně když je Kenji a Warner spolu, to jsem doslova chcípala smíchy.
Akce, humor, co dál na této trilogii tak miluju? Napětí. Neustále se tam skrývají překvapivá odhalení, která vám vyrazí dech a která prostě neodhadnete. Většinou se objeví tím stylem, že je na vás plivnou a poraďte si s tím, takže se to horkotěžko rozdýchává. A co víc, všichni hrdinové tu mají svoje chyby, za které potom pykají. A to většinou dost dlouho. Dystopií už je nesčetně, téměř každý druhý píše o tom, jak to lidstvo všechno podělalo a hrdinové jsou zasazení do doby, kdy to musí napravovat. Tahle série byla napsaná ještě v době, kdy celá ta éra začínala, a i přesto si zachovává svou originalitu. Pohled skrze sektory a Obnovu na zničený svět byl vskutku zajímavý.

p e k l o   j e   p r á z d n é
ď á b l o v é   j s o u   m e z i   n á m i

Moc ráda mám taky překlad, u něj se nezastavíte, že by věty byly kostrbaté, pěkně to plyne. A co víc, žádné chyby! Několikrát tam ujely uvozovky, že chyběly, ale to už jsem brala jako drobnost.
A taky se mi hrozně líbí ty české obálky. Originální jsou krásně metaforické, ale přesto se mi ty české líbí asi o chlup víc.

Shatter Me je zkrátka moje srdcovka a letošní rereading mě v tom jedině utvrdil. Tahereh Mafi mě stále dokáže dostat na kolena. Poslední díl jsem vesměs četla jedním dechem. Už teď se těším, až se na tu trilogii vrhnu znovu. :D A o to víc jsem zvědavá, co si nachystala v navazující sérii.

Četli jste Roztříštěnou? Co říkáte na komplikovanost postav vy? A chystáte se na pokračování? :)