pátek 28. prosince 2018

Recenze: Dlouhá trnitá cesta z pekla | Audiokniha

Audiokniha Dlouhá trnitá cesta z pekla  - autor Neil Strauss;Marilyn Manson   - interpret Kajetán Písařovic
Počet hodin: 12 hodin 8 minut
Dabing: Kajetán Písařovic
Nakladatelství: Audiotéka, Bookmedia
Dlouhá trnitá cesta z pekla provádí skandálním životem jedné z nejkontroverznějších hudebních ikon. Audiokniha stejně otevřená, drsná, fascinující i vulgární jako sám Marilyn Manson. Napsal Neil Strauss a Marilyn Manson. Čte Kajetán Písařovic.

Autobiografie Briana Warnera vystupujícího pod pseudonymem Marilyn Manson využívá motivu z Dantova Pekla – v němž jednotlivé kruhy znázorňují postupné fáze vývoje Mansonova života od vyděšeného žáčka křesťanské školy až po apoteózu v podobě antikristovské superhvězdy.

Dlouhá trnitá cesta z pekla je nanejvýš skandální, ale také vtipná, sarkastická a čtivá kniha, která je také v celosvětovém měřítku uznávána jako jedna z nejlepších rockových biografií vůbec. Manson se ve své biografii nebojí vyzpovídat ze všech svých dětských obav a strachů, sebenenávisti, krutosti vůči sobě i ostatním, rozervanosti, zálibě v drogách i setkání s okultismem a satanismem. Ale kdo by taky čekal romantický román od nejtemnější americké celebrity všech dob.

Marilyna Mansona většinou znáte, i když si myslíte, že ne. Tak to aspoň bylo u mě. „Jo, ten chlápek s tím světlým okem?" Manson je v hudbě už tak nějak pojem. Výstřední, kontroverzní, zkrátka ho nejde si nevšimnout. Dlouhá trnitá cesta z pekla je jeho autobiografie, která vyšla v knižní podobě už nějaký ten pátek zpátky, a teď vznikla i v audio verzi.

Svoje chyby jsem povýšil na úspěch a stal jsem se tím, čeho jsem se kdysi bál.

(Pro navození správné atmosféry ťuk sem.)
Nejsem skalní fanoušek. To rozhodně ne. Manson zpívá žánr, který poslouchám, takže jsem se spoustě jeho písniček nevyhnula - a ostatně, jestli si občas pustíte Rebela po desáté, nemáte ani možnost. Ale když jsem tenkrát čekala, až náš na školní akci pustí do kina, a stála jsem před výlohou stále zavřeného knihkupectví a prohlížela si novinky, tenkrát mezi ně patřila i knižní verze této autobiografie. A už tenkrát jsem si říkala, že zrovna Manson je člověk, u kterého by stálo za to si ji přečíst. Takže jsem se po pár letech rozhodla ji poslechnout.
Hned na úvod musím přiznat svou ohromnou chybu; dost často jsem to zezačátku poslouchala jako pohádku na dobrou noc. Takže pak ta dobrá noc moc nebyla. Řeknu něco jako moje babička; jak to tak posloucháte, nemůžete se divit, co z něj je. Ale zas jsem člověk se slabým žaludkem a fantazií, která na sebe nenechá dlouho čekat, takže věřím, že to spousta posluchačů zvládne hravěji.

Související obrázekManson nás uvádí do svého života od útlého dětství, kdy popisuje život s rodinou, a pokračuje až do dospělosti a jeho kariéry. Kontroverznost každým coulem. Manson je vynikající vypravěč, kapitoly srší sarkasmem a černým humorem, že to stejně kolikrát budete muset stopnout a smát se. Oproti tomu tu jsou samozřejmě scény, jak jsem říkala, kdy to stopnete čistě proto, že už opravdu potřebujete na chvíli pauzu. Ale věřte, že jsem to pak stejně nevydržela, jak jsem chtěla vědět, co se stalo potom, a stejně jsem v tom během pár minut pokračovala.
Kdybych měla blíže určit děj, asi bych ze sebe vysypala jen spoilery. Ona ostatně i autobiografie slouží jako skvělý fantasy román, než vám dojde, že tam to slovíčko „fantasy" nepatří a že se to opravdu stalo; v tomto případě jsem si skutečně kolikrát říkala, jak je to možné. Někteří lidé mě nepřestanou udivovat snad nikdy. Takže vlastně Mansonovu biografii můžete svým způsobem brát jako příručku do života. Ale to se ostatně učíme od všech psaných děl, jak odhadovat lidi. Hlavní myšlenka celého díla je jasná - proč se cítit jako vyvrhel čistě proto, že jste jiní než ostatní?

Celý můj život je divadlo, a to je moje umění.

Výsledek obrázku pro nine circles of hell artCelkově vzato mě Manson nenudil. Jediným problémem, který se tu vyskytl, pro mě byl způsob namluvení. S tím jsem se dlouho nemohla sžít. Hlas Kajetána Písařovice je příjemný, to ano - ale občas mi připadalo, že se nadechuje ve chvílích, kdy by neměl, že zkrátka ukončuje větu uprostřed a začíná před slovem, kde by to nikdy nezačalo. Občas mě to opravdu rozptylovalo od obsahu - asi jako s pravopisnými chybami v knize, prostě se najednou začnu soustředit na formu než obsah. Ale nakonec jsem si zvykla. Jak říkám, hlas je to příjemný a poslouchá se dobře.

Ať už tedy Marilyna Mansona posloucháte, nebo ne, a chtěli byste si poslechnout autobiografii zajímavou každým coulem, Dlouhá trnitá cesta z pekla je tím pravým ořechovým. Nepamatuju si, zdali jsem někdy četla nějakou autobiografii, ale vězte, že tato vás opravdu zaujme.

Za poskytnutí recenzní audioknihy děkuji e-shopu Audiotéka!
Audioknihu si můžete zakoupit zde.