středa 4. dubna 2018

Recenze: Always and Forever, Lara Jean

Always and Forever, Lara Jean (To All the Boys I've Loved Before, #3)Počet stran: 325
Série: Všem klukům, které jsem milovala, 3
Nakladatelství: Scholastic, 2017 (česky u CooBoo)
Hodnocení Goodreads: 4.21 (z 32 084 hodnocení)
Anotace:

Lara Jean is having the best senior year. And there’s still so much to look forward to: a class trip to New York City, prom with her boyfriend Peter, Beach Week after graduation, and her dad’s wedding to Ms. Rothschild. Then she’ll be off to college with Peter, at a school close enough for her to come home and bake chocolate chip cookies on the weekends.

Life couldn’t be more perfect!
At least, that’s what Lara Jean thinks…until she gets some unexpected news.

Now the girl who dreads change must rethink all her plans—but when your heart and your head are saying two different things, which one should you listen to?


Lara Jean tu rozhodně není neznámé jméno. Původní duologie o tom, jaké problémy nastanou, když se zčistajasna rozešle patnáct milostných dopisů, se trochu neplánovaně prodloužila na trilogii. Jenny Han zavítala do České republiky loni na Humbook, což rozhodně udělalo této sérii větší jméno, a já se po roce konečně dostala k závěru. Byl to dobrý tah prodloužit sérii?


Never say no when you really want to say yes.


Lara Jean si žije život jako v pohádce - má úžasný vztah s Peterem, končí střední školu a připravuje se na univerzitu. Téměř to vypadá, že se nic nemůže pokazit, ale jak říká naše přísloví, co se může pokazit, pokazí se, a všechno to se najednou boří jako domeček z karet. Před Larou Jean je spousta nevyřešených otázek, jedna horší než druhá.
Výsledek obrázku pro chocolate cookiesVaruju vás hned na začátek, pokud hodláte číst Jenny Han, mějte někde po ruce kuchařku a ingredience. Vydržela jsem to dva předchozí díly, ale tady už jsem musela udělat bábovku (a rovnou dvě). Lara Jean peče tak moc, že to se všemi dietami můžete rovnou vzdát.


A zpátky ke knize. Už v minulých recenzích jsem vychvalovala autorčin styl psaní, který je stále tak lehký a svižný, že stránky plynou jedna báseň. Trochu jsem se bála toho, co si na nás nachystala - přece jen to měla původně být jen série o dvou dílech, tak co se může stát v tom třetím? Ještě než jsem se do knihy pustila, přečetla jsem si pár recenzí na Goodreads, které vesměs mluvily o jednom - že je tento díl opravdu nadbytečný a autorka to měla jasně skončit dvojkou. Abych byla upřímná, po většinu knihy jsem si to myslela taky. Dvojka skončila dobře, takové to akorát finále. Je pravda, že tu není přespříliš akce, a když už se objeví překvapivý zvrat, nějak to vyšumí, ale stejně to je sladké. Chvílemi jsem tedy jen nevěřícně koulela očima, jestli si ten předchozí závěr opravdu tolik zkazí.
Ale neberte mě špatně - sice tu není ona zmíněná akce, ale naopak dostáváme prostor ke sledování každodenního života Lary Jean. A tomu se nám přeci jen ve většině knihách nedostane. Necítila jsem vycpávky, takže tak hrozné to nebylo.


Výsledek obrázku pro university of virginiaKdo nechtěl Laru Jean zabít v minulém díle, rozhodně to přijde tady. Je to zvláštní děvče, to rozhodně, a jestli jsem si minule stěžovala na její myšlenkové pochody, tady bych ji asi nejradši vyhodila z okna rovnou. Právě kvůli ní a těm dvaceti stránkám před koncem ubírám jednu hvězdičku, protože to už moje nervy opravdu nedávaly.
Ovšem u čeho mě rozhodně nemrzí, že se autorka rozhodla pro díl navíc, je vykreslení jejího vztahu s Peterem. (Rovnou tedy říkám, že ta holka si ho ani nezaslouží.) Romantických knih je tu dost, ne že ne, ale jen občas se mi poštěstí narazit na takovou, kde je ten vztah popsaný tak, jak by se asi odehrál ve skutečnosti. Laře Jean a Peterovi jsem to prostě věřila. A vy zas věřte mě, že každá z nás chce jednoho Petera domů.
Ale, ještě jedno velké ale. Ano, ten vztah byl super, ale teď se s tím tak nějak všude potýkám - vztahy na dálku. Zrovna čtu knížku, kde hlavní hrdina taky řeší nástup na vysokou, která je daleko od domova, a přichází otázka, zda ten vztah vůbec vydrží a že na výšku by se s partnerem rozhodně nastupovat nemělo. Tenhle názor mě prostě strašně vytáčí - chápu, o co jde... ale asi jsem v tomhle názoru trochu staromódní.
Největší překvapení přišlo asi v podobě starší sestry Margot, kterou jsem neměla ráda už od začátku, ale tady mi kupodivu vůbec nevadila.

We're still here. It's not the future yet.


Výsledek obrázku pro writing a letter photographyJedním z ústředních témat tohoto příběhu je také krátká, byť složitá otázka: „A co dál?" Lara Jean jde na vysokou - a staneme se svědky dopisů ohledně přijetí i nerozhodnosti, kterou školu si nakonec vybrat. Mně to bylo obzvlášť blízké, protože mě v září čeká maturitní ročník, což je pro mě pořád trochu neuvěřitelné. Prožívala jsem to skoro stejně, jako kdyby šlo o mně samotnou. Už jsem zmínila, že Jenny Han má skvělý styl psaní. A je to teda perfektní reklama na americké vysoké.


Je tedy pravda, že se bůhvíjaké akce nedočkáme, a řeší se hlavně vztah Lary Jean a Petera, ale o tom už ty romanťárny jsou... a říkám vám, že po dočtení jsem se cítila na další knihu o těch dvou. Klidně bych si přečetla ještě pár dílů, co ty dva potkalo. Po všech těch fantasy je občas i tohle potřeba. A ten přehršel roztomilosti taky přijde k chuti...

Četli jste i další autorčiny knihy? A donutila vás tahle série k pečení? ;)

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji Englishbooks!
Knihu si můžete koupit tady.

2 komentáře:

  1. Oh, na třetí díl se neskutečně těším! Zatím jsem se k němu nedostala, ale už aby to bylo, zbylé díly Lary byly perfektní. :D
    A na oddych bych touhle knihou nepohrdla. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, jako oddechové čtení to je perfektní. :) Doufám, že se bude líbit :)

      Vymazat

Děkuji za každý komentář! ♥