středa 3. srpna 2022

Recenze: Třeťák

Počet stran: 216
Nakladatelství: Pointa, 2021
Hodnocení Goodreads: 3.91 (z 164 hodnocení)
Jaké to je, narodit se do klučičího těla, i když jste holka? A jaké to je, začlenit se po roční pauze do středoškolského kolektivu, kde nikoho neznáte? Míša právě nastupuje do třeťáku. Podruhé. Napoprvé to moc nevyšlo. Když se po prázdninách, které strávila intenzivní prací na své proměně, vrátila do lavice, její spolužáci fakt, že jejich spolužák Michal je najednou spolužačka Míša, nezvládli. A tak to Míša zkouší znovu. V nové škole, kde nikdo neví o tom, že je trans, a kde nikoho nezná.

Na začátek tu vyhodím otázku - kolik českých LGBTQ+ YA knih jste schopní vyjmenovat? Víc než deset? Bude jich aspoň pět? Je to bídné, bídné číslo. O to větší radost mi dělá každá taková kniha, která vyjde. Tudíž je jasné, že mé pozornosti neunikl Třeťák od Elly Fever, který vyšel skrze Pointu a který taky dostal svou chvíli slávy na loňském Humbookfestu. Třeťák totiž slibuje příběh o transgender dívce z České republiky, větší lákadlo snad ani není třeba. No. Ale...

Míša se po roční pauze vrací do školy. Když totiž vyoutovala jako trans, spolužáci jí připravili peklo a musela studium přerušit. Teď si však myslí, že je připravená, a snaží se tak najít si přátele, kterým by se snad někdy mohla svěřit. A mezi tím se taky musí vyznat ve svém srdci, protože asi něco začíná cítit ke spolužačce Erice. Erika se zatím topí ve vlastních problémech, kdy s nedůtklivými rodiči to jenom začíná.

Popsat děj i na těch čtyřech řádcích mi dalo zabrat, protože... tady skoro žádný děj není. Respektive tu není ucelená dějová linka, tak to bude přesnější. Ale to by ani nebyl takový problém. Míša je trans a stále se s tím snaží vypořádat, štve ji, že to musí všem oznamovat, že se vztahy pokaždé nějak pokroutí, když to někomu řekne, že jí prodavačka nevěří, že to je ona, když jí ukáže občanku s fotkou kluka a písmenkem M v kolonce pohlaví. Všechno ji to unavuje. Dá se tedy čekat, že většinu knihy bude zabírat spíš Míšin boj, jak se s tím vypořádat, jak to přijmout, jak naučit ostatní, aby to přijali. A ostatně to slibovala i anotace, že se Míša snaží vystudovat třeťák. Ale o tom to vlastně není.
Pro mě je alkohol velké no-go. A to celkově, odjakživa jsem zarytý abstinent a chlastačky svých spolužáků už na základce jsem nikdy nechápala. Tudíž když jsem zjistila, do jaké sorty lidí (nebo snad můžeme říct typu studentů?) Míša patří, bylo mi jasné, že se proti tomu musím obrnit a zkusit to přijmout. Jenže to šlo těžce. Protože Třeťák je v podstatě jedna chlastačka za druhou bez většího smyslu - a co hůř, snaží se to obhajovat. Třeťák svou propagací působil jako YA, které se snaží čtenáři něco předat, nějak ho vzdělat, už jen kvůli tomu, že právě knih o transgender dospívajících skoro vůbec nemáme. Ale pak čtete půlstránkovou obhajobu toho, že je přece cajk, když si sem tam dáte nějakou tu drogu. Ne, není. Závislosti nikdy nemáte pod kontrolou. A právě proto, že si každý myslí, že má, to pak dopadá, jak to dopadá. Podobným způsobem se nakládalo i s jinými důležitými tématy, jakým bylo například rozesílání nahých fotek, ale řešení a konečné rozhřešení na palici (a proplesknutí).

Nemůžu autorce upřít tu transgender tematiku, je vidět, že se v tom opravdu orientuje, informace podávala smysluplně, aby se v tom zorientoval i cisgender čtenář, a upřímně mě „pobavily" některé reakce na Míšin coming out, ty jako by vypadly ze života. V tomto ohledu je kniha výborná a kéž by u tohoto taky zůstala. Párkrát jsem se i zasmála. Romantická linka mezi Míšou a Erikou nedostala tolik prostoru, ale působila poměrně věrohodně, minimálně věrohodněji než to, o co se pak zčistajasna pokoušely další postavy. Zárodek knihy je prostě dobrý, o to víc mě mrzí celkové zpracování.
Za tohle autorka nemůže, ale zmínit to tu musím taky; Třeťák bohužel schytal šílenou redakční práci (respektive ji asi vůbec neměl). V tomto souhlasím s Cleo z Květinkových knih ohledně výroku, že Třeťák působí spíš jako jedna z verzí rukopisu, na němž se ještě mělo pracovat. Pokud mohla být pozornost věnována grafické stránce díla - která je mimochodem skvělá, stránky mají jinou barvu podle toho, kdo kapitolu vypráví, u čísla kapitoly mají jiné piktogramy a ani ilustrace nevypadaly špatně -, mohl být věnována i typografii a stylistice. Špatné větné konstrukce, náhodné odskakování odstavců uprostřed vět, špatné rozdělování slov, chyby. A to je v tiráži tolik jmen.

Třeťák je nicméně čtivý, zvládla jsem to i přes všechny ty problémy za jedno dopoledne, a poskytuje pár důležitých myšlenek, jen jsou holt pohřbeny stupiditou postav a jejich jednáním. Některé zjevivší se plot-twisty jsem moc nedávala (ve stylu totální změny charakteru ze stránky na stránku). Má to potenciál - a je hrozná škoda, že nevyužitý.

Četli jste knihu s transgender postavou? Máte svou oblíbenou? :)