čtvrtek 3. prosince 2020

Recenze: Vlastníci | Máte rádi svoje sousedy?

Audiokniha VlastníciPočet hodin: 1 hodina 15 minut
Narace: Tereza Dočkalová, Marek Němec, Taťjana Medvecká, Jiří Lábus, Zuzana Kronerová, Michal Sieczowski, Dana Černá, Petr Čtvrtníček, Leoš Noha, Petr Lněnička, Ondřej Rychlý, Veronika Lazorčáková, Pavel Neškudla, Viktor Preiss
Nakladatelství: Audiotéka, Cinemart, 2020
Cenami ověnčená a diváky milovaná tragikomedie, odhalující na půdorysu klasické domovní schůze skrytá tajemství, dávné křivdy i nečekaná spojenectví.

Rozpadající se střecha potřebuje kompletní renovaci, padají tašky a ohrožují chodce. Světlíky už dlouho hnijí, popelnice jsou přeplněné plenkami a v domě se ani příliš neuklízí. Pohybují se tu tajemní podnájemníci z ciziny i ještě tajemnější pánské návštěvy u staromládeneckého souseda. Chybí tu výtah a nutně se musí udělat nový plynový rozvod. Jenže ve fondu oprav je všehovšudy sto padesát tisíc. A tři koruny!

Co tedy odprodat půdní prostory? Nebylo by to nakonec nejlepší řešení? A mají dvojvaječná dvojčata při hlasování jeden hlas, či dva? Nevíte? Nelítostný boj rozvášněných eg o pozice a dominanci na výsluní malého domovního jeviště právě začíná.

Nevím, jak vy, ale já se českým filmům většinou a poněkud úspěšně vyhýbám. Zaregistruju, že budou, hlavně díky billboardům na vlakovém nádraží nebo reklamám v médiích, občas o nich zjistím i něco víc, ale naprosto zřídka se rozhodnu zajít do kina nebo si ho pustit v televizi. Podobně to bylo s Vlastníky - neunikli mé pozornosti, ale neviděla jsem je. A tak když Audiotéka přišla se svým speciálním zpracováním, nemohla jsem říct ne.

Komedie pro ty, kdo to nezažili.
Drama pro ty, kdo tím žijí.

Zopakuju otázku z nadpisu... máte rádi svoje sousedy? Protože všichni předem víme, jak zní odpověď. „Ne" nebo „Ano, ale...", málokdy se, v navíc větších komplexech, podaří mít šťastnou ruku. Proto bych ráda vyzdvihla ty dvě věty, co jsou uvedeny na obálce audioknihy a které jsem napsala o kousek výš jako citaci. Já se sama rovnou hodím do té druhé skupiny.
Berme to takhle; je to komedie. Takže je jasné, že situace je leckdy vyhrocena až na maximum, scénář musí být schválně nadnesen, aby se divák opravdu bavil, sem tam se tam musí hodit i něco, co by se normálně nestalo... ale pak se na moment zarazíte, když si uvědomíte, že skoro slyšíte svoje sousedy. My s rodinou žijeme v bytovém komplexu a řeknu vám, pěnila jsem nad tím dost.

Ocitáme se v jedné takové jednotce, kde žije spousta rodin. Společně se vyjma svých životů snaží o chod budovy, takže se občas musí konat schůze, aby se dojednalo, co a jak. Podobnou situaci poprvé zažijeme snad už ve školce nebo na pískovišti - nikdy nemůžete vyhovět všem. Někdo si to prostě musí odskákat, a ostatně bych mohla poukázat i na to, co teď kolem voleb předvádí Trump; někdy narazíte. Sotva se věci změní jenom proto, že vy jste ten jediný človíček, který jde proti proudu. Což je jasné a snad každý se s tím naučí sžít, ale... ne každému se vždy chce. A nejinak je tomu i u Vlastníků. Několik domácností se schází, aby probrali pár důležitých věcí, ale nějak se jim povede se zaseknout úplně jinde a na vlastně úplných banalitách, které jsou vyhrocené natolik, že to opravdu bude buď komedie, nebo drama.
Vlastníci jsou vskutku zvláštním počinem. Audio zpracování nemá knižní předlohu, což nebývá zvykem - tentokrát je předlohou již zmíněný film. Tudíž tu neexistuje žádná omáčka, žádné popisy, absolutně nic. Jen promluvy postav. Prostě zpracované drama. Což mi přišlo strašně super, ostatně se s něčím takovým moc často nesetkáte. Na druhou stranu se holt nevyhnete tomu, že se v postavách ztratíte. Nelze si hned od začátku pamatovat, který hlas patří k jaké postavě, ať už se od sebe liší sebevíc, natož když si jsou podobné, k čemuž tu bohužel taky došlo. Místy jsem se trochu ztrácela v tom, kdo mluví, dokud na to nebylo explicitně poukázáno. Ale převažují ti, které poznáte hned, zvlášť když příběh namlouvají známí a skvělí herci.
Škála postav tu je tedy různorodá a představují se všemožné typy, leckdy téměř archetypizované. Opravdu mi přišlo, jako by dialogy kolikrát vypadly z lidského života. Já osobně se teda těch výjimečně konaných schůzí ohledně našich bytů neúčastním, ale stačí mi to slyšet a ostatně mi stačí mezi sousedy i žít. Vždycky na někoho z těch, kteří byli ve Vlastníkách zmíněni, narazíte, a většinou nejenom na jednoho. (Ale nesnažím se tím nějak shazovat svoje sousedy, věřím, že ani se mnou to občas není moc sranda. #typsousedmetalista)

Pokud bažíte po něčem netypickém, u čeho budete na chvilku moci vypnout, pobavíte se nebo trošku zavztekáte nad tím, jak to v životě bývá, vřele Vlastníky doporučuju. Ano, pár postav mě strašně štvalo, ale celkově jsem si to užila. :) Navíc to trvá něco málo přes hodinu, takže ideální jako poslech k pečení vánočního cukroví.

Poslouchali jste už někdy podobnou audioknihu? Viděli jste filmové zpracování? :)

Za poskytnutí audioknihy k recenzi mnohokrát děkuji Audiotéce!
Na Vlastníky se můžete podívat tady.