Recenze: 13 Reasons Why | Minulost přepsat nemůžeš

13 Reasons WhyPočet stran: 288
Nakladatelství: Razorbill (Penguin Books), 2017
Hodnocení Goodreads: 4.04 (z 538 403 hodnocení)

You can't stop the future.
You can't rewind the past.
The only way to learn the secret . . . is to press play.

Clay Jensen returns home from school to find a strange package with his name on it lying on his porch. Inside he discovers several cassette tapes recorded by Hannah Baker--his classmate and crush--who committed suicide two weeks earlier. Hannah's voice tells him that there are thirteen reasons why she decided to end her life. Clay is one of them. If he listens, he'll find out why.
Clay spends the night crisscrossing his town with Hannah as his guide. He becomes a firsthand witness to Hannah's pain, and as he follows Hannah's recorded words throughout his town, what he discovers changes his life forever.

Jsou témata, takzvaná tabu, která se poslední dobou „boří". Ale stále jsou taková, která zůstávají na pozadí společnosti, a mezi ně patří i sebevražda. Protože člověk je sobec, když to ukončí sám. Nebo naopak zachránce, ostatně to definoval už Durkheim. Mohou být vůbec knihy o sebevraždách krásné?
Mohou. 13 Reasons Why je toho jasným důkazem.

If you're listening, you're too late.

Seriáloví Alex, Clay a Tyler.
Jsou to dva týdny, co Hannah Baker spáchala sebevraždu. Celá škola je z toho na trní a nejinak je tomu i Clayovi, který k Hannah vždycky cítil něco víc než jen přátelství. Jednou před domem najde krabici od bot, ve které je třináct kazet. Sotva jednu pustí, ozve se hlas Hannah. Existuje třináct důvodů, proč udělala to, co udělala; třináct lidí, kteří mají na její smrti podíl. A pokud je posloucháte, jste jedním z nich.
Je to obrovský boom. Pořád. Všude létají odkazy na recenze a pojednání a tak. Knížka sice není nic nového, ale letos podle ní natočili seriál. A znáte mě, jak je něco suprového nového, trvá mi asi rok, než se k tomu dopracuju, ale tentokrát jsem se hecla. Mrkla jsem na první díl a během týdne zkoukla celou sérii, což je asi můj osobní seriálový rekord. Ten seriál jsem si zamilovala. A tak jsem se vrhla i na knižní předlohu. A víte co? Stejně mi přijde, jako bych to měla dvakrát jinak.

Kniha se odehraje během jediné noci, kdy Clay střídá kazety a poslouchá důvody. V seriálu to ovšem jeho nervy nedávají a musí kazety poslouchat postupně, jak sám říká, protože na to nemá. V tomhle případě se mi seriál líbil víc. Všechny postavy dostaly minulost a svůj prostor, protože tady se ani nevyskytují. Clay poslouchá nahrávky a skoro si připadám, že neznat to ze seriálu, spoustu věcí si neodvodím. Což je podle mě obrovská škoda, protože přesně proto ten seriál žeru.
O hlavním hrdinovi jménem Clay Jensen se toho vlastně příliš nedozvíme. Autor sám na konci uvádí, že mezi nahrávky dával Clayovy reakce schválně, aby se s ním čtenáři sblížili, ale stejně to nestačí. Clay zkrátka nemá prostor na to, abychom zjistili, jestli ho máme rádi, nebo ne. Což mě opravdu neskutečně mrzí.
Seriálová Hannah
Větší prostor tedy dostala Hannah, která nám skrze nahrávky vypráví svůj život. O té se už dal utvořit obrázek - ačkoli mě neskutečně štvalo, jak věci nedotahovala do konce. Určité situace si člověk prostě musel domyslet, protože načnula, co se stalo, a pak to začala okecávat emocemi, jak jsou na ni všichni hnusní a co asi udělá dál. A to, co se tedy skutečně stalo, tam vůbec nezazní. A v jedné chvíli jsem fakt nevěděla, jestli bych si to, nebýt seriálu, opravdu domyslela. Hannah je ale rozhodně zajímavá postava. Úplně se vším nesouhlasím, co se týče jejích důvodů, nebo aspoň ne v té podobě, jak jsou tu vypsány.
O všech dalších postavách se dozvídáme skrze kazety, o přátelích, co s nimi Hannah během střední prožila, o láskách a zklamání. Opět budu odkazovat na seriál (hm, neměla bych z toho prostě udělat srovnání?) - každá postava tam má svou minulost, svou část, prostě všechno, čím se charakterizují a poznali byste je, i kdyby se herci vyměnili. V knize to v určitých částech vyzní, jak nám Hannah tlumočí, co se dělo, ale seriál na tom zapracoval. Ale o tom už jsem mluvila.

After all, how often do we get a second chance?

Po dlouhé době to je kniha, od které jsem se nemohla odtrhnout. Posledních pár týdnů mám prostě problém si během dne říct, že tu knihu fakt potřebuju číst, a sáhnout po ní. 13 Reasons Why mě usvědčilo, že to se mnou tak špatné není. Styl psaní je poutavý a čtivý, zkrátka chcete vědět, kdo co udělal jako další. Clayovy reakce a emoce na kazety jsou tak reálné, že se mi i do očí vehnaly slzy. Neřvala jsem tak jako u seriálu, ale stejně. A víte co? Ta kniha je ke všemu i tak vtipná, až to bolí.
Poselství 13 Reasons Why je zřejmě jasné. Nepodceňovat. Problémy Hannah se sice občas zdají malicherné, ale s odstupem času i jejích emocí, jak k nim přistupuje, veškerá atmosféra tmavne. Možná bych z toho měla další knižní kocovinu, nevzít hned potom do ruky Probuzení Simona Spiera. Zkrátka je to jedna z těch, které budu doporučovat všude. Je krásná. Krásná svým způsobem.

Why would a dead girl lie?

A pokud jste první četli knihu a přemýšlíte o seriálu, tak neváhejte. Změnili tam podstatně dost věcí, i co se týče způsobu Hanniny sebevraždy, ale je to boží. Naprosto. Jak k seriálu, tak ke knize se ještě ráda vrátím.
A mimochodem jsem strašně ráda za tu seriálovou obálku, kterou CooBoo také chystá, protože ta stará česká je fakt nesnesitelná. :D

Četli jste? Viděli jste seriál? (Už je prý potvrzená i druhá série.)