RC recenze: Mycelium | Jantarové oči | audiokniha

Počet hodin: 12 hod. 30 min.
Série: Mycelium, 1
Dabing: Jaroslav Plesl, Klára Issová,  Jana Stryková,
Nakladatelství: OneHotBook
Hodnocení Goodreads: 4.26 (z 302 hodnocení)
Velkolepá audio adaptace nejlepšího českého sci-fi románu loňského roku v podání devíti pečlivě vybraných interpretů, které  zprostředkuje literární zážitek lépe než dalekozření i osvícení dohromady.
Lucas Hildebrandt (Jaroslav Plesl) poznal rigidní, fanaticky nábožné Össeany až nepříjemně zblízka; jeho otec byl největší pozemský odborník na jejich kulturu a rozhodl se své vědomosti synovi předat, ať už o to Lucas stál nebo ne – což jejich vzájemným vztahům příliš neprospělo. Kdo by se ale o desetiletí později trápil traumaty z dětství, když mu právě diagnostikovali smrtelnou, neléčitelnou chorobu? S tím Lucasovi nepomůže ani jeho sarkastická povaha a tak se raději noří do práce. Zdá se totiž, že existuje alternativa ke zvláštním schopnostem Össeanů, na jejichž mimozemské technologii je lidstvo závislé. Rovnováhu sil by mohla navždy změnit spolupráce s tajemným Aš~šádem z Fomalhiwy, cizincem obdařeným psychotronickým nadáním, jehož chce Lucas za každou cenu dostat na Zemi. Mezitím se o něj strachuje dávná kamarádka Pinkertýna (Klára Issová), která ho od dětství platonicky miluje, a tajně na něj dohlíží též össenská gleewarinská bojovnice Kamëlëmöernü (Jana Stryková), jíž v minulosti pořádně zkomplikoval život.

Představte si třiadvacáté století. Jak by to tady asi vypadalo? Stroje místo rukou? Anebo dokonce roboti místo lidí? To nikdo netuší, jen předvídá. A tu svou verzi nám v prvním dílu sci-fi série předvedla Vilma Kadlečková.

Hlavním hrdinou tu je mladý Lucas Hildebrandt (dokonalé příjmení :3). Ten trpí smrtelnou chorobou a nechce to nikomu říct. Tož a tak se me žejem na té našé Hané. Lucas jako takový mi přišel celou dobu velmi záhadný, ale takovým tím správným způsobem. Je to ten typ, kterého si hned oblíbíte.
Pak je tu několik vedlejších a taky trochu hlavnějších postav, které jsou v příběhu taktéž důležité. Kupříkladu Lucasova kamarádka z dětství Pinkertýna, zvaná Pinky-Pie. Ta naopak mi moc sympatická nepřišla, spíš taková chudinka na okraj, ale dalo se s ní sžít. Leckteré myšlenky se daly přežít.
A pak tu jsou Lucasovi kolegové, záhadná Kamëlë (snad to mám napsané správně :D). A víte, co je nejlepší? Každá postava má svůj určitý charakter. V poslední recenzi na knihu Všechna pravda, co je ve mně jsem kritizovala, že jsou všechny postavy stejné a nevybarvené. Tady se s tím nesetkáte. Každý človíček (i nečlovíček) je tu vykreslen po svém, mají jiné typy chování, jinak reagují atd., zkrátka vše, co si představíte v reálném životě. To hned pomáhá při pochopení téhle knihy.

Jelikož to je sci-fi, trochu hůře se to chápe, o to horší, když to je jako audiokniha. Než se dostanete do světa Össeanů, chvilku to potrvá, ale jakmile se tak stane, oblíbíte si to, tím si jsem jistá. Děj je nanejvýš poutavý, nemá hluchá místa, takže jsem tu maximálně spokojená.

U dabérů byl někdy trochu problém - skoro každou kapitolu mluví někdo jiný podle toho, kdo je v dané části hlavní postavou, ale to znamená, že bude dabovat všechny. Čili pokud byl hlavní Lucas a bavil se se svým otcem, mluvil je jeden herec, jakmile však přišla Pinkertýna k Lucasovu otci, mluvila jej herečka. Je to dosti matoucí. Ale jinak jsem s výběrem herců spokojená. Hlavní hrdiny dabují Jaroslav Plesl a Klára Issová a u nich mi bylo od začátku jasné, že to byla dobrá volba. Příjemně se poslouchají, takže jestliže ta jména neznáte a máte strach, směle se do toho pusťte. ;)

Po delším uvažování, jak knihu ohodnotit, jsem se rozhodla pro tři a půl hvězdičky. Uvidíme, čím mě paní Kadlečková překvapí v dalších dílech.

Za poskytnutí recenzní audioknihy děkuji e-shopu Audiotéka!
Audioknihu si můžete stáhnout tady.